Shop Shop
Webshop
Icon
Hmaburger

Triple-S utfordrer det etablerte markedet for motorstyring i Norge

Publisert 07.12.2016
En ny fleksibel løsning fra Rockwell Automation og MTT kan gi deg som kunde opptil 50% kostnadsreduksjon (både i anskaffelse og drift)
Turtallet på en motor styres med en VFD (Variable Frequency Drive). Vi kan dele dem inn i to grupper: LV (Low Voltage) typisk 400V – 690V og MV (Medium Voltage) typisk 1000V – 15000V. Hvor man bruker dette er avhengig av effekten som skal til for å drive motoren. LV brukes typisk opp til 2500kW og MV brukes typisk mellom 1000kW – 30000kW. Sistnevnte er i bruk i tungindustri som gruvedrift, fabrikker etc og innen olje, gass og marine. De kan drive store pumper, kraner, rotorer etc samt trustere (propeller) på skip.

Det som leveres i det norske markedet i dag er basert på at man bruker spenning (V) og frekvens (Hz) til å justere turtallet på motoren. Denne teknologien generer harmoniske svingninger på spenning ut fra VFD til motor, noe som gjør at man må ha korte avstander. Ved lengre avstander må man filtrere bort disse svingningene for å få effekten frem til motoren. Man bruker også spesielle skjermede kabler og motorer med skjerming, noe som koster mye penger.

Produktene som leveres i det norske markedet i dag er typisk laget for industrien, men de leveres også til offshore og marine med noen tilpasninger.

Hvorfor ikke bruke produkter som er laget for maritimt bruk? Produkter med marine sertifikater?



                                       

En nærmere titt på MV-produktene som leverer store effekter
En utfordring med disse produktene er at de kan eksplodere og forårsake store skader på materiell og personell. Dette kan forhindres ved at de bygges etter Arc Flash-standarden som styrer energien oppover i kabinettet slik at personell ikke blir skadet. Spenningen inn på VFD passer som regel ikke med motor slik at man må sette opp en transformator foran VFD. Med disse effektene kan denne veie flere tonn og ta stor plass. Kabelen fra VFD til motor må utstyres med filtre med jevne mellomrom for å ta bort harmoniske svingninger og i tillegg skjermes. Motor må være laget med skjerming som påvirker størrelse, vekt og pris.

Det finnes en annen teknologi tilgjengelig som ikke har vært levert i Norge. Denne er basert på at man bruker strøm (A) og frekvens (Hz) til å justere turtallet på motoren, og leveres av Rockwell Automation, også kjent som Allen-Bradley. Denne teknologien har en rekke fordeler som gir besparelser i kostnadene, og er mye mer vennlig overfor motoren slik at den varer lenger.



                                        


Disse VFD kan også ta tilførselspenning direkte uten transformator foran ved noen gitte spenninger som 3,3KV, 4,16KV og 6,6 KV.

Fordeler:
  • Ingen isolasjonstransformator kostnader
  • Ingen ekstra isolasjon av motor
  • Ingen spesielle linjekabler med isolasjon
  • Ingen spesielle motorkabler med isolasjon
  • Ingen transformator beskyttelses rele
  • Ingen dv/dt sinusfilter eller motor terminering
  • Ingen korreksjon av kraften
  • Ingen harmoniske filtre
  • Ingen tap i transformator
  • Ingen kjøling av transformator
  • Reduserer kompleksiteten og installasjon på fartøy
  • Reduksjon av total vekt
  • Reduksjon av plass
 
 
Landbaserte anlegg
Olje/Gas terminaler, gruvedrift, vannkraft, vindkraft, fiskeoppdrett er noen typiske steder hvor man driver store pumper, vifter, transportbånd etc. Lange kabler, spesielle motorer og energikostnader er noe som man kan se på for å redusere kostnader ved installasjon og i drift.

Offshore
Oljerigger, Subsea installasjoner, FPSO (produksjons-skip) er noen typiske steder hvor man driver store pumper, brannslukking, kraner, ventilasjon etc. Kabler fra rigg til Subsea på 3000m uten filter vil redusere kostnader. Kabler fra land til Subsea på mange km uten filter kan også leveres.  Plass og vekt er også en viktig faktor hvor man kan spare kostnader. Med rette spenninger som nevnt over slipper man plass og vekt på store transformatorer.

Marine
Mange bruker i dag 690V i skip med gove og mange kabler som utgjør en betydelig vekt og tar mye plass. Ved å bruke MV motorstyring kan man bruke vesentlig tynner og færre kabler. Siden kabellengder heller ikke er et problem kan enheten plasseres der det er mest hensiktsmessig på skipet. Skip har ikke helt stabil spenning da de bruker dieselaggregat for generering av strøm. Dette gjør at man ikke alltid har riktig måling av dreiemoment på propellakslinger når man bruker spenning/frekvens motorstyring, noe som kan føre til havari av girkasser. Hvis man bruker strøm/frekvens vil ikke variasjonen av spenning føre til feil i målingene av dreiemoment.

Oppgradering av eksisterende anlegg
I mange eksisterende anlegg startes motorer direkte eller med mykstarter. Motorene går med full hastighet hele tiden, noe som er lite energivennlig. Med VFD motorstyring kan man justere turtallet til det som er mest optimalt og dermed spare energikostnader og levetidskostnader. En utfordring med å oppgradere eksisterende anlegg er at kabler kan ligge nedgravd under anlegget og vanskelig/umulig å bytte samt at motorene ikke er isolerte. Ved bruk av strøm/frekvens VFD kan man bruke de eksisterende kabler og motorer. Dette gjør oppgradering enklere og til langt lavere kostnader.


W:
H: